چرا وبلاگ؟

تجربه رویکرد مشارکتی

وقتی داشتیم وب‌‌سایت موسسه را طراحی می‌کردیم تصمیم گرفتیم بخشی را به عنوان وبلاگ برای آن در نظر بگیریم. اما سوالی که پیش می‌آید این است که چرا؟ چرا در وب سایت، نیاز به بخشی مجزا با عنوان وبلاگ است؟ وبلاگ قرار است چه کارکردی داشته باشد که دیگر بخش‌ها آن را تامین نمی‌کنند؟

گاهی در کار و در بخش‌هایی از زندگی که به کار ربط دارد، حرف‌ها و ایده‌هایی به ذهن می‌رسد که در هیچ گزارشی منعکس نمی‌شود. حرف‌هایی که شاید نتوان آن‌ها را از جنس یافته‌ها یا خروجی‌های رسمی تلقی کرد که در گزارش‌ها می‌بینیم؛ حتی نه از جنس مطالب پرداخت شده‌ای که در چارچوب یک مقاله می‌گنجد.

این حرف‌ها و ایده‌ها و مطالب، چیز دیگری هستند. بیشتر به یک جور ثبت تجربه‌های زیسته می‌مانند که در ارتباط با کار و شیوه عمل‌مان در موسسه رخ می‌دهد. ما فکر می‌کنیم ثبت شدن چنین مطالبی مهم است چون در واقع دارد از تجربه‌ کسانی حکایت می‌کند که علاقمندند در حوزه ارتقای ظرفیت شهروندان و با رویکرد و روش‌شناسی مشارکتی کار کنند. ثبت شدن تجربه‌هایی که افراد در زمین عمل به دست می‌آورند منبع مهمی برای یادگیری است. چرا که بی‌واسطه آموخته می‌شوند، ثبت می‌شوند، به اشتراک گذاشته می‌شوند و می‌توانند ریزنکته‌هایی را در بر داشته باشند که شاید در مطالب رسمی‌تر پنهان می‌ماند. این تجربه‌ها می‌توانند سرنخ‌هایی برای فهم بهتر رویکرد و روش‌شناسی که علاقه داریم با آن کار کنیم به دست دهد و همین طور سرنخ‌هایی برای فهم بهتر حوزه‌ای که در آن کار می‌کنیم.

شاید الان نتوان پیش‌بینی کرد که ثبت شدن و روی هم گذاشتن این حرف‌ها –که احتمالا ردپایش را نمی‌توان در گزارش‌ها و مقاله‌ها جستجو کرد- چه آورده‌هایی با خود به همراه خواهد داشت. در حال حاضر فقط می‌توان ثبت شدن‌شان را برای از دست نرفتن و به اشتراک گذاشته شدن در نظر آورد اما شاید انباشت این تجربه‌های ثبت شده در آینده بتواند دستاوردها و اثرات دیگری نیز همراه داشته باشد. دستاوردها و اثراتی که از الان قابل پیش‌بینی نیست. پس بهتر است به این وبلاگ نیز به روال معمول یک فرایند پویا و در حال گسترش نگاه کنیم و اجازه دهیم کم‌کم کارکرد و معنای خودش را پیدا کند.

وبلاگ مؤسسه اندیشه انسانشهر محلی برای ثبت تجربۀ هر شهروندی است که درگیر ایجاد تغییر در محیط زندگیش است. چه افرادی که درگیر یادگیری و عمل به روش‌ها و رویکردهای مشارکتی هستند، چه کسانی که در حوزه ارتقای ظرفیت شهروندان فعالیت می‌کنند و چه شهروندانی که از زیستن در محله خود تجربه‌هایی برای به‌اشتراک گذاشتن دارند. ما تجربه‌های زیسته خود از کار کردن در این فضا را می‌نویسیم و از شما هم دعوت می‌کنیم مهمان وبلاگ ما باشید و از این طریق تجربه‌هایتان را با دیگران در میان بگذارید. برای نوشتن در این وبلاگ می‌توانید از طریق راه‌های تماسی که در صفحه «دربارۀ ما» معرفی شده مطالب‌تان را برای‌مان بفرستید.